Blood

En marana domus nava crunatus!

Burned...


      8.12.2000 Blood je už trochu starší hra z dob Duke Nukema a pod. Původně ji také začali dělat 3D Realms, ale pak ji prodali Monolithu. Ti ji změnili k nepoznání v krvavou lázeň s temnou hororovou atmosférou. Takže doporučuji pařit výhradně v noci :). Hlavním hrdinou je Caleb, který na začátku vyleze z hrobu s vidlemi a prohlásí "I live again". Pak už je jen potřeba se probít mezi zombáky, mnichy s dynamity, ohnivými psy a spol. až na konec. Některé potvory jsou docela kuriózní, i když pro diváky hororů né zrovna neznámé, jako třeba lezoucí ruka, která vás chytí za krk a už nepustí. Občas poslední % zdraví ukrátí drobná havěť jako krysy, pavouci či netopýři. Na této cestě vám pomůže dobrá sestava zbraní (brokovnice, samopal, dynamity, napalmgun...), některé jsou i docela originální, jako třeba sprej se zapalovačem, voodoo panenka, pistole na světlice nebo hůl se lebkou, ktrou můžete někam zapíchnout a sama pak střílí po nepřátelích firebally. Caleb je docela komik, často cinicky komentuje své krvavé kousky, takže vám "práce" půjde od ruky. Kromě 4 epizod po 7 levelech obsahuje i pár deathmatchových map. Já osobně sem hrál akorát singleplayer. A protože to je sqělá hra, taxe k ní vždycky aspoň jednou za rok vrátím.
Techdata:
OS - DOS, pmode pod DOS4GW
doporučená konfigurace - Pentium, 16 MB RAM, gfx karta s VESA 2.0
engine - Build
grafika - max. rozlišení 1280 x 1024 / 256 (patch 1.20 i více)
existuje patch pro 3Dfx, pak to běží v 800 x 600 / 65535
Levely jsou polygonové, objekty bitmapové 128 x 128 / 256, plná volnost pohybu v 3D prostoru včetně mouselook nahoru a dolů.
Zde je sbírka všech potřebných patchů až do verze 1.20.
Chcete-li si změřit framerate, stiskněte klávesu "T" a napište "RATE" + enter, v rohu se objeví malé počítadlo.
Pokud máte grafickou kartu nVidia GeForce GTX 6XX či novější a máte problém s problikáváním obrazu, pak věztě, že jde o chybu v implementaci VESA VBE funkce 7 potřebné pro page flipping. Možná náprava je použít TSR utilitu MSKVBEF7, která modifikuje počet stránek vracených VBE funkcí 01h na nulu, takže donutí engine nepoužívat HW page flipping a místo toho se kopíruje obraz z framebufferu v RAM do videopaměti.

      17.11.2006 Když jsem teď upgradoval komp na Core 2 Duo a mobo Asus P5LD2, přišel jsem bohužel komplet o zvuk pod DOSem. Deska nemá ISA slot a ani SB emulace driverů SB Live nefunguje :(funguje jen MIDI). Jedinou možností pro mě zůstala emulace DOSu (nebo jiné PC). Na starší hry lze velmi dobře použít DOSBox, ale na novější hry, jako právě Blood, Duke 3D a pod. je to stále pomalé i na tomto stroji. DOSBox bohužel neumí využít více jader. V případě Bloodu je situace o to horší, že Monolith stále ještě neuvolnil zdrojové kódy enginu, jako to udělali před časem 3D Realms u Duka a Shadow Warriora. Tím pádem mohli fandové vytvořit alternativní enginy pro Windows a další OS. Nejdále to dotáhl JFDuke, což je engine pro Win32 a lze k němu stáhnout i balík nových textur ve vysokém rozlišení. Monolith si ale Build engine upravil po svém a tak u Bloodu bohužel zůstalo jen u pokusů, jako nehratelný WinBlood alpha 0.5. Akorát pro multiplayer byla vytvořena funkční konverze do Quake enginu Transfusion, která využívá původní textury (modely byly přepracovány do 3D).
      Naštěstí emulátorů máme více a mně se pro Blooda nejlépe osvědčilo Linuxové DOSEMU, které je dostatečně rychlé. Má celkem bohaté možnosti konfigurace, které dovolují emulovanému programu přistupovat na definované periferie, např. VESA LFB, či jiné fyzické adresy, I/O porty atd. Obsahuje v sobě SBEMU, emulátor SoundBlasteru, který hraje přes Alsu nebo OSS. V následujícím návodu stručně popíšu jak rozchodit DOSEMU se zvukem (včetně wavetable MIDI) na SB Live.
      Používám distribuci Debian GNU/Linux, takže pro jiné distra se může postup lišit. Napřed budeme potřebovat stáhnout a nainstalovat tyto balíky (a případné závislosti, můžou být novější verze):
dosemu_1.3.3-1_i386.deb - samotné DOSEMU.
dosemu-freedos_0.0.b9r5a-3_i386.deb - FreeDOS bootdisk image.
awesfx_0.5.0b-2_i386.deb - utility na manipulaci se soundfontem.
pmidi_1.6.0-2_i386.deb - malý přehrávač MIDI souborů (pro testování).
Z windowsích ovladačů (ty od Creative) budeme potřebovat alespoň jeden soubor soundfontu (samply MIDI nástrojů): 2gmgsmt.sf2, 4gmgsmt.sf2 nebo 8mbgmsfx.sf2. Předpokládám, že máte v systému Alsu se zkompilovanými moduly pro SB Live (EMU10K1). Spustíme tedy alsaconfig, který by měl SB Live nadetekovat a zavést příslušný modul, potvrdíme implicitní nastavení. Programem alsamixer nastavíme úrovně jednotlivých výstupů. Aby fungovala wavetable syntéza, je třeba nejprve zavést soundfont příkazem sfxload *.sf2, kde jako parametr zadáme cestu a jméno souboru soundfontu. Čím větší je soundfont bank, tím kvalitnější samply obsahuje a tím více RAM nám sežere (Live nemá dedikovanou SFX RAM jako třeba SB AWE32). Já používám 4MB verzi. Nyní vyzkoušíme funkci wavetable syntézy na nějakém hudebním MIDI souboru .mid. Nejprve zadáme příkaz pmidi -l, který vypíše MIDI porty, mělo by se zobrazit něco jako:
Port     Client name                       Port name
14:0     Midi Through                      Midi Through Port-0
16:0     EMU10K1 MPU-401 (UART)            EMU10K1 MPU-401 (UART)
17:0     Emu10k1 WaveTable                 Emu10k1 Port 0
17:1     Emu10k1 WaveTable                 Emu10k1 Port 1
17:2     Emu10k1 WaveTable                 Emu10k1 Port 2
17:3     Emu10k1 WaveTable                 Emu10k1 Port 3
Nás zajímá Emu10k1 Port 0, který má číslo 17:0. Takže zkusíme přehrát nějaký MIDI soubor příkazem pmidi -p17:0 *.mid a mělo by to zvučet. Aby DOSEMU vědělo, kam má přeposílat MIDI data z emulovaného programu, je potřeba vytvořit symbolický odkaz /root/.dosemu/run/dosemu-midi -> /dev/snd/midiC0D2, jenž se odkazuje na dané zařízení. Pokud pmidi hraje, ale DOSEMU ne, tak bude asi třeba experimentovat a zkusit jiné zařízení midixxxx. Jen dodávám, že soundfont nezůstane nahrán permanentně, ale je třeba ho po každém spuštění systému (nebo DOSEMU) znovu natáhnout. Já jsem příkaz přidal do skriptu /etc/alsa/modprobe-post-install.d/alsa-utils. DOSEMU se konfiguruje pomocí konfiguráku /etc/dosemu/dosemu.conf. Zde je ke stažení moje konfigurace: mydosemu.tgz [8kB]. Po startu DOSEMU spustím setup Blooda, kde nastavím typické porty SB nadefinované v dosemu.conf, typ karty SB16 a General MIDI, režim grafiky VESA 2.0 800 x 600 a jedu. Hra běží vcelku plynule, zvuk občas maličko zachrastí, ale nic vážného. Tak už se těším, jak si zahraju datadisk The carnage continues :)

      10.3.2007 Tak před pár dny vyšel nový DOSBox 0.70 ve kterém se mi podařilo rozběhnout Blooda i v SVGA 800 x 600 a bez sekání zvuku, na silném stroji je to hratelný. Jentak dál, držím programátorům DOSBoxu palce!

      7.10.2007 Přišel jsem na ještě lepší způsob, jak hrát Blooda rychleji než v DOSBoxu - pomocí VESA LFB emulátoru (VDD pro NTVDM) dgVoodoo, což je sice primárně 3Dfx Glide wrapper, ale má navíc tuto zajímavou funkci. Před spuštěním hry stačí v příkazovém řádku spustit driver dgvesa.com. Lze nastavit vykreslování do okna nebo na fullscreen (přes DirectX). O emulaci zvuku se vám postará další VDD VDMSound, který se z příkazové řádky spouští pomocí dosdrv.exe (je potřeba mít nastavené cesty nebo si na to udělat baťák.

      1.2.2009 Pokud z nějakého důvodu zlobí i VDMSound, lze se ještě obrátit na plnou emulaci HW. Docela dobře se k tomu hodí Micro$oft Virtual PC 2007 SP1 (původně program vyvinutý firmou Connectix, kterou M$ koupil), kde si do virtuálního stroje (VM) nainstalujeme DOS. VPC umí dobře emulaci SoundBlasteru 16, ale chybí podpora wavetable syntézy, takže bude muset stačit FM synth cvrdlikání Adliba. Nejsou na to potřeba žádné ovladače, stačí do autoexec.bat přidat řádek:
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6
Virtuální grafika podporuje VESA VBE 2.0 s videomódy až 1600 x 1200 / 65536 a to jak v okně tak na fullscreen a běží to docela svižně. V nastavení je i možnost povolit využití HW podpory virtualizace (procesory intel Core 2 Duo a novější). Sympatická je také funce mapování sdílených adresářů z hostitelského PC na virtuální jednotky ve VM (v DOSu je třeba natáhnout dodávaný ovladač fshare.exe). Pokud by náhodou v emulovaném systému nefungovaly klávesy ESC a TAB, bude na vině nejspíš aktualizace KB954211 pro Windows XP, která nahrazuje soubor win32k.sys (datum 15.9.2008). S původní verzí z SP3 to funguje bez problémů. Jak jsem zjistil, lze použít i jinou variantu souboru z aktualizace KB954211: stačí balíček někam rozbalit (pomocí parametru /x) a použít soubor z adresáře SP3GDR a nikoliv z SP3QFE, který se defaultně nainstaluje. Občas se stane, že nejde zvuk v žádném emulovaném programu - stačí VM zavřít a zkusit znovu. Někdy taky VM zatuhne, ale za vyzkoušení to stojí.


ZBlood

      2.3.2008 Během hraní coop-multiplayeru Dooma na různých Zdaemon serverech jsem náhodou objevil tento zajímavý WAD. Jedná se o zdařilou konverzi originálního Bloodu pro engine Zdoomu / Zdaemonu. ZBlood obsahuje celkem 22 map a to včetně většiny původních zbraní a nepřátel. Jako bonus přibyla motorová pila, ale chybí napalmgun, tesla cannon nebo voodoo panenka a všechny alt-fire módy. Z enemíků mi zde chyběla škrtící ruka. Mapy působí velice dokonale, akorát interaktivita prostředí je menší, nejde třeba rozstřelovat lahve s mozky nebo hrát fotbal se zombáčími hlavami, což je asi částečně dáno limitem enginu. Nicméně i tak mě ZBlood chytnul a nepustil, za dva večery jsem ho úspěšně dopařil :) Zde je ke stažení verze 4.1 + SP1.

screenshot 1
Horda zombáků.

screenshot 2
Zavři oči brouku ... a fik!

screenshot 3
Tchernoborg venčí pejska.

screenshot 4
Prostředek proti obtížnému létajícímu hmyzu, to by mohlo zabrat ;)

      13.11.2012 Od roku 2008 vyvíjí nadšenci klon původního Bloodu pro Windows a Linux zvaný Blood Total Conversion (později přejmenován na Blood CrossMatching), který využívá multiplatformní engine eDuke32 původně vyvinutý pro port Duke Nukem 3D. Jelikož však Monolith provedl v původním Build engine řadu změn a dosud neuvolnil zdrojové kódy, není konverze tak snadná jako v případě Duka. Letos na podzim jsme se dočkali prvního full release Blood TC, který obsahuje dokončenou celou první epizodu a polovinu druhé epizody. UPDATE: zatím poslední verze z 25.12.2016 je ke stažení zde. Další mapy z druhé a třetí epizody jsou rozpracované a dají se spustit v menu|New game|User map. Blood TC vypadá jako skutečně věrná kopie původního Blooda včetně např. režimů alt. fire. Nový engine umožňuje nastavit vyšší rozlišení, filtrování textur (avšak pravý oldskooler si radši vychutná čtverečky :) a lepší ovládání. Držím palce ať se podaří dokončit i další epizody!

Blood TC E1M1


Cultist Cultist
Temné moudro
Jazyk Kultistů má dvě formy: hovorovou, která je hrubá, ostrá a děsivá, a formální, která je odvozena z Latiny a je ještě více děsivá. Jayzk Kultistů je divná kombinace Latiny a Sanskrtu.


Podstatná jména / přídavná jména:
kultistickyenglishčeskyzpůsob
ACERBUS-SHATRUEXlightsvětloformálně
BIBOXdrinknápojhovorově
CAECUXunbeliever humanitynevěřící lidstvoformálně
CRUDUXfreshčerstvýhovorově
CRUENSSEASRJITbloodshedkrveprolitíhovorově
CRUENTO PAASHAEXIMUSecstasy/enlightenmentextáze/osvíceníformálně
CRUENTO PESTIScursekletbaformálně
CRUENTUbloodhungrykrvežíznivýformálně
CRUNATUSblood brotherpokrevní bratrformálně
CRUObloodkrevformálně
CRUO-STRAGARANAmassacremasakrhovorově
CRUONITbloodthirstykrvežíznivýhovorově
CRUONITAto make bloodyzkrvavěthovorově
DOMUSdarktemnota, tmaformálně
DOMUS-BHAAVAhomedomovformálně
DURBENTIAwisdommoudrostformálně
EXIM'HAshithovnohovorově
INFIRMUXforeignercizinecformálně
INFUSCOMUSto make darkdělat tmuformálně
INVISUUhatenenávistformálně
INVISUXhatenenávisthovorově
LOKEMUNDUXworldsvětformálně
MALAXunbeliever/humanitynevěřícíhovorově
MARANAdeathsmrthovorově
MARAVITAheavennebeformálně
ODIOSUUloveláskaformálně
ODIOSUXloveláskahovorově
PALLEXweaklingslabochhovorově
PESTIS CRUENTOblessedpožehnanýformálně
PRAANSILENUXspiritduchformálně
PRAYANAVITAmassacremasakrformálně
PRETAANLUXISliving deadživý-mrtvýformálně
PRETIACRUENTOblood heavenkrev nebeformálně
PROFANXpraymodlitbahovorově
PROFANUXESpraymodlitbaformálně
QUODPIPAXunquenchable-formálně
RUD'MINUOXbelievervěřícíhovorově
RUDSCELERATUSbelievervěřícíformálně
SHAANTITUSchaoszmatekformálně
SHATRUEXenemiesnepřáteléformálně
TUULENUXspiritduchhovorově
VIGRAgunzbraňhovorově
VILOMAXUSorderpořádekformálně


Slovesa:
kultistickyenglishčeskyzpůsob
BHUUDESCOto becomestát seformálně
BHUUESCOto bebýtformálně
DESCOto becomestát sehovorově
ESCOto bebýthovorově
GEROto have, possessmít, vlastnithovorově
GEROPAYATIto have, possessmít, vlastnitformálně
HATANOCEOto do, to inflict upondělat, uložit naoboje
VOROXeatjísthovorově


Pro slabší povahy tu máme cheaty:
Během hry stiskni klávesu "T" (poslání zprávy) a napiš:
mpkfagod mode
i wanna be like kevingod mode
voorheesgod mode
nocapinmyassgod mode
capinmyassturn god mode off
hongkongall weapons Unlimited ammo
lara croftall weapons Unlimited ammo
idahoall weapons
montanaall weapons and items
bunzdouble Guns
tequiladouble Guns
spork200% health
griswoldall armor 200%
keymasterall keys
funky shoesjump boots
satchelall items
cousteaudiving suit, and 200% health
oneringinvisible
calgonwarp to another level
mariowarp to another level
eva gallino clipping mode
gooniesfull map
kevorkiansuicide
mcgeeset yourself on fire
krueger200% health and sets yourself on fire
ratedisplays frame rate
jojodrunk


krysa


Zpět

Aktualizováno 28.12.2018 v 5:19